Vragenblok

Bestellen
Heeft de webshop een beveiligde verbinding?

In onze webshop worden alle gegevens en betalingen via een beveiligde SSL verbinding verzonden. Het versturen van deze gegevens gebeurt gecodeerd en is voor onbevoegden onleesbaar door het gebruik van Secure Socket Layer (SSL), een veiligheidsstandaard die door de meeste webbrowers wordt ondersteund. Je herkent deze veiligheidsstandaard aan het slotje of sleuteltje in de browser. 

Ons internetadres begint dan ook niet met http:// maar met https://. Deze beveiligde techniek biedt de hoogste beveiliging bij het versturen van gegevens en betalingstransacties.


Ik ontvang geen bestelbevestiging? Wat nu?

Waarschijnlijk is het door u opgegeven e-mailadres foutief of onvolledig.
U kunt ons e-mailen of bellen voor een extra bestelbevestiging.


Ik kan niet meer inloggen / Ik weet mijn wachtwoord niet meer.

Via onze website kunt u een nieuw wachtwoord aanvragen.

Ga naar Inloggen en klik hierop. (rechts boven op de pagina)

Onder AL GEREGISTREERD staat de optie - uw wachtwoord vergeten -

Klik hierop en volg de instructies.


Mocht u hiermee niet geholpen zijn, kunt u ons e-mailen/bellen wij helpen u graag verder.


Waarom gebruiken jullie hergebruikt opvulmateriaal?

Wij geloven in duurzaamheid en hergebruik. Wij willen dat ook in de praktijk brengen.

Bij bestellingen die verzonden worden, gebruiken wij oud karton als opvulmateriaal. Dit is een afvalbesparende milieuvriendelijke manier van verpakken. 

Door het karton te versnijden met een kartonshredder, ontstaan flexibele handzame kartonmatjes die gebruikt kunnen worden als opvulmateriaal, buffermateriaal en beschermend verpakkingsmateriaal.

De bestelling wordt op deze manier optimaal beschermd tegen breuk. Het karton kan bij het oud papier, maar natuurlijk kan een ieder het zelf ook weer hergebruiken.


Wat is de gemiddelde voedingswaarde van honing?

De onderstaande voedingswaardevermelding zijn gemiddelde waarden, die gebaseerd zijn op de NEVO-tabel van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.  Honing is een natuurproduct en er kunnen onder andere door de seizoenen, de oogsttijd en de bodemgesteldheid afwijkingen optreden in de gemiddelde waarden. De voedingswaardevermelding is volgens de EU richtlijnen niet verplicht voor honing.

Gemiddelde voedingswaarde van honing per 100 gram:

Energie: 1364 kJ / 321 kcal

Vetten: 0 gram

- waarvan verzadigde vetzuren: 0 gram.

Koolhydraten: 80 gram

- waarvan suikers: 80 gram

Vezels: 0 gram

Eiwitten: 0,3 gram

Zout:

Vitaminen en minaralen:

Vitamine B2: 0,03 mg

Vitamine B6: 0,032 mg

Vitamine C: 4 mg

Natrium: 10 mg

Kalium: 55 mg

Calcium: 7 mg

Fosfor: 4 mg

IJzer: 0,8 mg

Magnesium: 2 mg

Koper: 0,02 mg

Zink: 0,062 mg


Betalen
Betalen met iDEAL

iDEAL is een online betaalmiddel, waarmee consumenten kunnen betalen via hun eigen bank. Niet alleen webshops, maar ook andere online organisaties buiten de e-commercemarkt bieden iDEAL aan. iDEAL wordt steeds vaker gebruikt voor het betalen van energierekeningen, giften aan goede doelen, opwaarderen van beltegoeden, betalen van gemeentebelastingen, verkeersboetes, etc.

Met iDEAL kunt u vertrouwd, veilig en gemakkelijk online betalen. U rekent af in de vertrouwde internetbankieromgeving van uw eigen bank. Betalen zoals u eigenlijk al gewend bent. 

iDEAL biedt u een aantal voordelen ten opzichte van andere online betaalmethoden:

  • iDEAL is betalen via internetbankieren, dus vertrouwd en veilig.
  • Betalen met iDEAL kan meteen, u hoeft zich niet te registreren, bestanden te downloaden of een account aan te maken.
  • U kunt iDEAL direct gebruiken als u internetbankiert bij ABN AMRO, ASN Bank, ING, Knab, Rabobank, RegioBank, SNS Bank, Triodos Bank of Van Lanschot Bankiers.
  • iDEAL is gemakkelijk en snel in gebruik, alle betaalgegevens worden voor u ingevuld en u wordt direct op de hoogte gebracht van de geslaagde betaling.
  • U houdt constant controle en overzicht op uw betaling, de iDEAL betaling is meteen zichtbaar in uw rekeningoverzicht.

Heeft u nog geen toegang tot internetbankieren bij een van de deelnemende banken? Neem dan contact op met uw bank om dat snel te regelen. Dan kunt u binnenkort uw online aankopen met iDEAL betalen!

veilig betalen


Zijn de prijzen inclusief of exclusief BTW.

Het factuurbedrag en alle prijzen op onze website zijn inclusief BTW.


Achteraf betalen via Klarna

Klarna Factuur

Wie is Klarna?

Klarna is door Natuurlijk Martha gekozen als partner voor alle betalingen per factuur. Klarna is een Zweeds bedrijf (ingeschreven bij de Zweedse Kamer van Koophandel onder nr. 5556737-0431), en één van de Europese marktleiders op het gebied van betalingen per factuur. Klarna staat bovendien bij De Nederlandsche Bank geregistreerd als aanbieder van kredieten.

Hoe plaats ik een bestelling per Klarna Factuur?

  • Na het bevestigen van je winkelmandje kies je voor bezorging via PostNL of via de gratis bezorgdienst in Drachten.
  • Kies voor betaling per Klarna Factuur.
  • Controleer nauwkeurig alle informatie op de betalingspagina van onze partner Klarna. Bij de aankoop zal Klarna je persoonlijke gegevens controleren via een kredietcontrole.
    Belangrijk: je bestelling is pas voltooid nadat het formulier is bevestigd.
  • Het formulier wordt op veilige wijze naar onze partner Klarna verstuurd nadat de bevestiging is doorgekomen. Klarna zal vervolgens bepalen of de betaling per factuur mogelijk is met de bestelling. Als dit het geval is word je direct herleid naar de betalingsbevestiging pagina. Je hoeft hierna geen stappen te ondernemen, wij zorgen voor de rest!
  • Natuurlijk Martha begint met het voorbereiden van je bestelling. Op het moment dat de bestelling wordt verzonden ontvang je een verzendingsbevestiging (verzonden door Natuurlijk Martha) en e-mail met de factuur (verzonden door Klarna). Je hebt 14 dagen, te tellen vanaf de dag van verzending, om te betalen voor de bestelling. Belangrijk: de factuur wordt ten allen tijde per e-mail verzonden. Vanwege technische redenen is het helaas niet mogelijk om de factuur met de bestelling mee te verzenden.
Waarom moet ik mijn persoonlijke gegevens opgeven?
Onze partner Klarna voert een kredietcheck uit om een beveiligde betaling te kunnen verzekeren. Dit beschermt jou, maar ook Klarna en Natuurlijk Martha tegen fraude en misbruik. De controle wordt voornamelijk uitgevoerd door het verwerken van bepaalde persoonlijke gegevens die essentieel zijn voor een goede transactie. Deze persoonlijke gegevens worden in een juridisch kader gebruikt en zeer vertrouwelijk en veilig behandeld; ze worden uitsluitend voor de kredietcheck gebruikt. Voor meer informatie willen wij je graag verwijzen naar de paragraaf over de beveiligde betaling bij Klarna.

Ik kan niet betalen en/of niet kiezen voor een betaling per Klarna Factuur.
Helaas is de betaling per Klarna Factuur niet mogelijk voor alle artikelen op Natuurlijkmartha.nl (bijv.: de Cadeaubon), onze excuses hiervoor. Als je niet hebt kunnen kiezen voor betaling per Klarna Factuur, dan kan het zijn dat het factuur- en bezorgadres niet overeenkomen.
Als je tot aan de betalingspagina van Klarna bent gekomen, maar de betaling niet hebt kunnen uitvoeren kan dit verschillende redenen hebben:
- Je hebt een veld verkeerd ingevuld (bijvoorbeeld een spatie tussen straat en straatnaam); in dit geval, is het mogelijk dat Klarna geen kredietcheck heeft kunnen uitvoeren. Wij nodigen je uit om alle velden te controleren en het proces opnieuw te starten.
- Je hebt nog geen goedkeuring gehad om een betaling per factuur uit te voeren. De redenen hiervoor zijn: je bent minderjarig; het bestelbedrag is extreem hoog; je hebt nog openstaande facturen bij Klarna. Wij nodigen je in dit geval uit om een andere betalingsmethode te selecteren.

Belangrijk: Klarna is een onafhankelijke organisatie en zal de volledige verantwoordelijkheid nemen in het goed- of afkeuren van alle transacties op basis van het resultaat van de kredietcheck. Natuurlijk Martha heeft in geen enkel geval de mogelijkheid om een betaling per Klarna Factuur goed- of af te keuren. Aarzel niet om contact op te nemen met de klantenservice van onze partner Klarna voor eventuele vragen of als je denkt dat er een fout is gemaakt.

Hoe kan ik mijn factuur ontvangen, inzien en laten aanpassen?

Je factuur wordt behandeld door onze partner Klarna. Op het moment dat je bestelling verzonden wordt, zal Klarna de factuur in pdf-formaat per e-mail versturen. Het is mogelijk om de factuur direct aan te passen op Mijn Klarna. Het is helaas om technische redenen niet mogelijk om de factuur te posten of met de bestelling mee te verzenden. Wanneer je ervoor hebt gekozen om één of meerdere artikelen te ruilen of retourneren zal de factuur herzien worden eenmaal de artikelen zijn geregistreerd in ons magazijn. De laatste versie van de factuur wordt per e-mail naar jou toegestuurd en zal eveneens beschikbaar zijn op Mijn Klarna. Heb je geen e-mail van Klarna ontvangen met de Klarna Factuur? Dan willen wij je vriendelijk vragen om te controleren of de e-mail niet in je spambox terecht is gekomen. Als je na controle de e-mail nog steeds niet hebt gevonden nodigen wij je uit om contact op te nemen met de klantenservice van Klarna.

Is betaling via Klarna beveiligd? Worden mijn persoonlijke gegevens beschermd?

Bij het gebruik van de diensten van Klarna, kan Klarna je persoonsgegevens verwerken. Klarna verwerkt op beveiligde wijze persoonlijke en niet persoonlijke gegevens ten behoeve van de diensten die zij verleent. De informatie die Klarna verwerkt, wordt gebruikt voor het behandelen van een verzoek tot het verkrijgen van een krediet (identificeren, beoordelen, accepteren of weigeren), het uitvoeren en afwikkelen van de gevraagde dienst(en), het (verder) ontwikkelen van Klarna’s producten en diensten en voor statistische doeleinden (markt- en risicoanalyses).

Welke gegevens worden gebruikt bij het plaatsen van mijn bestelling en waarom?
De kredietcontrole wordt op veilige wijze uitgevoerd door Klarna. Enkel Klarna heeft toegang tot de gegevens van de kredietcontrole. Natuurlijk Martha heeft in geen enkel geval toegang tot deze gegevens (en kan elk besluit die is genomen door Klarna niet terugdraaien).

Ik wil meer weten over de veiligheid van betaling per Klarna Factuur
Het is heel belangrijk voor ons om je gerust te stellen bij het plaatsen van je bestelling. Als je meer informatie wenst te ontvangen over de beveiligde betaling per Klarna willen wij je graag verwijzen naar de klantenservice van Klarna 

Hoe retourneer of ruil ik mijn artikelen met een Klarna Factuur?

Als je graag een deel van of al je artikelen wilt retourneren is het proces heel eenvoudig. Je logt in op je Natuurlijk Martha-account en gaat naar "Mijn bestellingen bekijken & retourneren". Je ontvangt per mail een retourbevestiging waarin de procedure beschreven wordt. De factuur zal geannuleerd of geüpdatet worden met het juiste bedrag, eenmaal het pakketje geregistreerd is in ons magazijn. De laatste versie van je factuur wordt door Klarna per e-mail verstuurd; de factuur is ook beschikbaar op Mijn Klarna. Als de factuur al is afgerekend zal je tegelijkertijd met het ontvangst van de laatste versie ook terugbetaald worden. Je zal het bedrag binnen de opvolgende dagen na de registratie van je retourpakket in ons magazijn op je betaalmiddel terugzien. Klarna zal direct contact met je opnemen om de terugbetalingsprocedure in werking te zetten.

Belangrijk: Om eventuele aanmaningskosten van Klarna te voorkomen raden wij je aan om zo snel mogelijk het pakketje terug te sturen. Wetende dat de bezorgtijd 2 à 3 werkdagen is en de looptijd van betaling (14 dagen) ingaat vanaf moment van verzending. Als je een uitstel van betaling wilt aanvragen, verzoeken wij je om contact op te nemen met de klantenservice van Klarna. Een tweede optie is om dit aan te vragen via "Mijn Klarna". Je krijgt toegang tot de "Mijn Klarna" door in te loggen via volgende link: www.klarna.com/nl/mijn-klarna. Het is mogelijk om de vervaldatum van de factuur 10 dagen te verschuiven. Als de oorspronkelijke vervaldatum is verlopen, is het niet mogelijk om de vervaldatum nog te verschuiven.

Ik heb een klacht/ Ik wil graag een uitstel van betaling aanvragen

Als je meer informatie wenst te ontvangen of een klacht wenst in te dienen over je factuur nodigen wij je uit om in te loggen op Mijn Klarna of om contact op te nemen met de klantenservice van onze partner Klarna: 020 262 81 80 (ma-vrij 8:00 - 17:00 uur). FAQ van Klarna: www.klarna.com/nl/klantenservice

Je kunt de status van je transactie controleren, de factuur uitprinten en een aanvraag tot uitstelling van betaling doen via Mijn Klarna.

Belangrijk: Natuurlijk Martha kan onder geen enkele voorwaarde een uitstelling van betaling effectueren.

Kan ik via een bankoverschrijving betalen?

Ja, dat is mogelijk. Kies bij betaling voor bankoverschrijving. Plaats vervolgens uw bestelling. U ontvangt van ons een e-mail met daarin de bankgegevens en het bestelnummer. Maak het factuurbedrag vervolgens naar ons over. De bestelde producten worden 10 dagen voor u gereserveerd. Wij verwerken de bestelling onmiddellijk na ontvangst van de betaling. Het kan een paar dagen duren voor uw overschrijving is verwerkt bij de bank. Als uw bank al gebruikt maakt van Instant Payment dan wordt de betaling direct bijgeschreven op onze bankrekening.


Kan ik een VVV-bon inwisselen?

Nee, helaas is het bij ons niet mogelijk om een VVV-bon in te wisselen. Wij hebben wel cadeaubonnen van Natuurlijk Martha in verschillende prijzen. Koop een cadeaubon online.


Bezorgen PostNL
Wat zijn de verzendkosten?

Bestellingen binnen Drachten worden gratis bezorgd door Natuurlijk Martha.

In de rest van Nederland wordt de bezorging verzorgd door PostNL.

  • Bij een bestelling tot €50 betaalt u een bijdrage van €6,75 aan verzendkosten.
  • Boven de €50 betaalt u geen verzendkosten.

Voor België zijn de verzendkosten €10,75. Boven de €150,00 geen verzendkosten

Voor Duitsland zijn de verzendkosten €11,00. Boven de €150,00 geen verzendkosten

Voor Luxemburg zijn de verzendkosten €13,00. Boven de €150,00 geen verzendkosten

Voor Frankrijk zijn de verzendkosten €15,50. Boven de €150,00 geen verzendkosten


Kan mijn pakket bij een PostNL afhaalpunt worden bezorgd?

Ja, het is mogelijk de bestelling op een PostNL punt bij u in de buurt te laten bezorgen. In de winkelwagen komt u bij het uitchecken in het menu VERZENDMETHODE.  Zet een vinkje bij ophalen bij een PostNL locatie. Het systeem kiest automatisch een locatie in de omgeving van uw woonadres. Klik op de locatie om een andere PostNL locatie te kiezen.

Let op! Neem voor het ophalen van je bestelling bij een PostNL punt een geldig legitimatiebewijs mee. De naam op het legitimatiebewijs moet overeenkomen met de naam die op het pakket staat. Het pakje blijft 14 dagen op het servicepunt liggen. Als je het binnen die tijd niet opgehaald hebt, stuurt PostNL het terug naar ons.


Kan ik mijn pakket volgen?

Ja, dat kan. Uw pakket wordt door PostNL bezorgd. Als wij het pakket aanbieden bij PostNL ontvangt u een e-mail met een link. Als u op deze link klikt kunt u de voortgang van de bestelling volgen. Hier kunt u ook zien wanneer en hoe laat het pakket wordt bezorgd.


Ik was niet thuis toen de bezorger van PostNL langs kwam.
U hoeft voor de levering niet speciaal thuis te blijven. Mocht u onverhoopt niet thuis zijn, dan komt de bezorger het pakket op een later tijdstip opnieuw aanbieden of het pakket zal eventueel bij de buren worden bezorgd.
In beide gevallen ontvangt u een kaartje in de bus met daarop verdere informatie over de levering.

Bezorgtijd en plaats veranderen.

Komt het bezorgmoment u niet goed uit? Kies dan zelf waar en wanneer u uw pakket wilt ontvangen. Dat kan al vóórdat PostNL het pakket bij u voor de eerste keer komen bezorgen. Zo mist u nooit een pakket!

Wijzig uw bezorgmoment via de site of app van PostNL

  1. naar een ander moment (overdag of 's avonds) of
  2. laat het pakket bezorgen bij een PostNL-locatie

Dit is een service van PostNL en kunt U alleen regelen via PostNL


Retourneren
Ik heb een beschadigde bestelling ontvangen, wat nu?

Dat is vervelend, wij doen er alles aan om de bestellingen zo goed mogelijk te verpakken. Mocht het zo zijn dat de bestelling beschadigd wordt ontvangen vernemen wij dat graag van u de email of telefonisch.


Wat moet ik doen om mijn bestelling te annuleren?

Wilt u één of meerdere producten terugsturen, volg dan de onderstaande stappen, daarmee verwerken wij de retourzending zo snel mogelijk:
1. Stuur ons een e-mail (met een ingevuld herroepingsformulier of bel ons om te laten weten dat u een (deel van uw) bestelling wilt annuleren. Vermeld daarbij uw ordernummer.
2. Na contact met onze klantenservice kunt u uw bestelling binnen 14 dagen terugzenden aan ons retouradres dat op het herroepingsformulier is vermeld. De kosten voor retournering zijn bij PostNL plusminus Euro 6,95, deze kosten zijn voor uw eigen rekening.
3. Zo snel mogelijk, maar zeker binnen 14 dagen na herroeping van de overeenkomst ontvangt u het aankoopbedrag, inclusief eventuele reeds betaalde verzendkosten terug. Terugbetaling gebeurt via hetzelfde betaalmiddel als waarmee u betaald heeft. Wij mogen wachten met terugbetalen totdat wij de producten hebben ontvangen of u heeft aangetoond dat de producten geretourneerd zijn.


Hoe lang is de bedenktermijn?

Wij hanteren natuurlijk de wettelijke richtlijn van 14 dagen. Dat betekent dat u 14 dagen heeft, na ontvangst van alle producten uit uw bestelling, om uw bestelling te herroepen en vervolgens 14 dagen heeft om uw bestelling te retourneren.

Producten waarvan de verzegeling is verbroken zijn uitgesloten van het herroepingsrecht. Ook zijn producten uitgesloten die tijdens de bedenktermijn van 14 dagen kunnen bederven.

U bent alleen aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van het gebruik van de goederen, dat verder gaat dan nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen zoals ook gebruikelijke in een fysieke winkel.

Verbruiksartikelen zoals bijvoorbeeld honing die geopend teruggestuurd worden zijn onverkoopbaar geworden waardoor de waardevermindering optreedt tot 100%.


Neem gerust contact met ons op om te vragen of een product onder het herroepingsrecht valt.

Voor herroeping van uw bestelling kunt u gebruik maken van ons herroepingsformulier dat op aanvraag kan worden toegemaild. U kunt ook gebruikmaken van het  Europees modelformulier voor herroeping om aan ons kenbaar te maken dat u van de aankoop afziet. Gebruik van dit formulier is echter niet verplicht.


Ik heb een verkeerd product ontvangen, wat nu?

Als de ontvangen producten niet overeenkomen met de door u bestelde producten is dat natuurlijk erg vervelend. Wij willen dat dan ook graag snel oplossen en vernemen dat graag binnen 14 dagen na ontvangst van uw bestelling. Stuurt u ons daarvoor een e-mail of belt u ons en vermeld daarbij het ordernummer.

U ontvangt dan van ons een pakketlabel waarnaar u kosteloos het verkeerd geleverde product kunt retourneren en u ontvangt uiteraard alsnog (zonder verzendkosten) het juiste product.


Spaarpunten
Spaarpunten, wanneer ontvang ik die?

Geregistreerde klanten kunnen punten sparen bij aankoop van producten. Per bestede euro ontvangt U een spaarpunt. Een spaarpunt is vijf eurocent waard. Over eventuele verzendkosten ontvangt U geen spaarpunten. Na aflevering van uw bestelling worden de spaarpunten automatisch bijgeschreven.


Ik kan geen punten sparen, hoe kan dat?

Alleen geregistreerde klanten kunnen punten sparen. Bestelt U als gast dan heeft u geen account en kunnen er geen punten worden bijgeschreven. Heeft u in het afgelopen jaar een bestelling gedaan bij onze webwinkel als gast en wilt u als nog de spaarpunten ontvangen, neem dan contact met ons op. Wij maken dan een klantaccount voor u aan en zetten de spaarpunten er meteen bij.


Zijn mijn spaarpunten inwisselbaar voor geld?

Inwisselen voor geld is niet mogelijk. U kunt gespaarde punten bij het afrekenen inzetten voor korting.


Kosten spaarpunten geld?

Nee, u spaart voor korting bij volgende bestellingen. Het levert dus iets extra's op en kost niets.


Verdien extra spaarpunten door een vriend aan te brengen als klant.

U kunt vijftig extra spaarpunten verdienen door een vriend klant te laten worden bij de webshop van Natuurlijk Martha. 

Hoe werkt dat? In uw account ziet u onder het kopje deel met een vriend een link staan. Deze begint met https://natuurlijkmartha.nl/?rid=xxxx. Als uw vriend via het internet met deze link een bestelling doet bij de webshop van Natuurlijk Martha dan ontvangt u als de bestelling is afgeleverd vijftig extra spaarpunten. Uw vriend ontvangt ook vijftig spaarpunten. Een mooie win win situatie. 


Wat gebeurd er met mijn spaarpunten als ik een bestelling retour stuur?

Mocht u een bestelling geheel of gedeeltelijk retour zenden dan zullen de spaarpunten van de geretourneerde artikelen in mindering worden gebracht op uw spaartegoed.


Hoe kan ik spaarpunten inwisselen?

In uw winkelwagen zit u rechts de tekst staan: U heeft xx spaarpunten wissel nu in. 

Klik op "wissel nu in" U kunt dan opgeven hoeveel punten u wilt inwisselen. U kunt ook een gedeelte van uw spaarpunten inwisselen. Als u het aantal heeft opgegeven klik dan op ÏNWSSELEN. De ingezette spaarpunten worden nu automatisch verrekent. 

Wilt u nog een verandering aanbrengen klik dan op de X. Vervolgens weer op "wissel nu in".


Waar kan ik zien hoeveel spaarpunten ik tegoed heb?

Log in op uw account en klik vervolgens op Mijn spaarpunten. U ziet dan het saldo van uw spaarpunten en een overzicht.


iDIN
Wat is IDIN?

iDIN is een dienst die ontwikkeld is door de banken. U kunt met iDIN veilig en op dezelfde manier inloggen bij overheidsinstanties, verzekeringsmaatschappijen en webwinkels. U gebruikt namelijk de veilige en vertrouwde inlogmethode van uw bank. Zo hoeft u veel minder gebruikersnamen en wachtwoorden te onthouden.


Hoe werkt iDIN?

Met iDIN kunt u zichzelf via uw eigen bank online bekend maken bij een instelling of bedrijf, met de inlogmiddelen van uw bank, zoals e.dentifier, TAN-code, scanner, random reader, digipas of identifier. Net als bij internetbankieren wordt u omgeleid naar een beveiligde inlogpagina van uw bank. De inlogmiddelen worden dus bij uw eigen bank gebruikt, ze belanden niet bij andere organisaties.


Is iDIN echt veilig?

iDIN is gebaseerd op internetbankieren en hanteert dezelfde beveiligingstechnieken. Dit betekent dat iDIN net zo veilig is als internetbankieren.


Welke banken bieden iDIN aan?

iDIN wordt aangeboden door ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, RegioBank en bunq. Particulieren die internetbankieren bij deze banken, kunnen direct gebruik maken van iDIN. Triodos Bank biedt vanaf 1 juni 2021 niet langer het online identificatiemiddel iDIN aan.


Moet ik mij aanmelden voor iDIN?

Nee, zodra u toegang heeft tot internetbankieren bij één van de deelnemende banken, kunt u iDIN gebruiken. Het enige wat u nodig heeft (en al in uw bezit heeft), is uw inlogmiddel van de bank (dus geen aparte gebruikersnaam/wachtwoord). Het proces werkt hetzelfde als iDEAL, u doet alleen geen betaling maar identificeert uzelf. Er zitten geen kosten aan verbonden voor de consument. iDIN kan alleen gebruikt worden door natuurlijke personen om gegevens te verstrekken of in te loggen en niet door bedrijven.


Kan ik iDIN gebruiken met een gezamenlijke rekening?

Ja, iedere consument is individueel geïdentificeerd door zijn bank, dus zou ook een persoonlijk inlogmiddel moeten hebben (ook bij een gezamenlijke rekening). Als jullie dus beide iDIN willen gebruiken dient ieder zijn/haar eigen persoonlijke inlogmiddel te gebruiken. U kunt het beste contact opnemen met de specifieke bank en dit aanvragen als dit niet het geval is, wij hebben hier geen inzage in.


Hoe voorkomen de banken dat phishing-criminelen misbruik maken van iDIN?

Net als bij internetbankieren en betalen met iDEAL, wordt iemand die ervoor kiest om met iDIN bij een andere organisatie in te loggen, omgeleid naar een beveiligde inlogpagina van zijn eigen bank. De klant voert zijn toegangscodes alleen in op die beveiligde inlogpagina, met het webadres (URL) van zijn eigen bank en met een groen hangslotje dat is gekoppeld aan de naam van zijn bank. iDIN wordt dus alleen bij de eigen bank gebruikt, de toegangscodes belanden niet bij andere organisaties.


Welke gegevens kan een bank doorgeven aan een organisatie die gebruik maakt van iDIN

De bank verstrekt alleen persoonsgegevens aan een organisatie nadat de klant opdracht heeft gegeven aan zijn bank voor het verstrekken van die gegevens. Het gaat dan om één of meer van de volgende gegevens: voorletter(s), achternaam, woonadres, leeftijdsindicatie (18 jaar of ouder), geboortedatum, geslacht, e-mail of telefoonnummer.


Wat moet ik doen als de gegevens die een bank met iDIN kan verstrekken niet juist zijn?

Het merendeel van de gegevens die met iDIN kunnen worden geleverd zijn afkomstig van een onafhankelijke bron, te weten het wettelijk identiteitsbewijs (geslacht, voorletters, achternaam en geboortedatum). Uw woonadres is het adres dat u zelf aan de bank heeft verstrekt. Kloppen de gegevens niet (of deels) dan moet u dit laten aanpassen bij uw bank. De manier waarop verschilt per bank. Neem daarom contact op met uw eigen bank.


Mag een organisatie mijn persoonsgegevens opslaan als ik iDIN gebruik?

Ja dat mag, zolang de organisatie zich aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) houdt en de gegevens alleen gebruikt voor de doeleinden die hij aan de klant bekend heeft gemaakt.


Moet iDIN altijd eerst worden gekoppeld of geactiveerd?

Nee, iDIN moet niet altijd eerst worden gekoppeld of geactiveerd. Dit is afhankelijk van de organisatie waar u iDIN wilt gebruiken. Koppelen of activeren kan gewoon online en duurt enkele tientallen seconden.


Werkt iDIN ook op een smartphone of tablet?

iDIN werkt reeds op alle mobiele apparaten met een internetverbinding en webbrowser. Om mobiel gebruik nog makkelijker te maken, nemen aan iDIN deelnemende banken iDIN op in hun mobiel bankieren apps. Als een consument iDIN via de app gebruikt, zijn kaartlezers, sms-TANs en dergelijke overbodig. Bij de meeste deelnemende banken is iDIN al in gebruik op de mobiele bank apps